פתרונות דיור לגיל השלישי

פתרונות דיור לגיל השלישי

כיום יש מגוון רחב של פתרונות מגורים לגיל השלישי. בין המסגרות שתוכלו למצוא הן: דיור מוגן לעצמאים, בתי אבות לעצמאים ולתשושים, מחלקות סיעודיות, מחלקות לתשושי נפש, מסגרות שיקום והחלמה, מחלקות לחולים סיעודיים מורכבים. במאמר שלפניכם נרחיב על פתרונות הדיור לגיל השלישי.

האם יש הבדלים בין בית אבות לדיור מוגן?

התשובה היא חד משמעית, כן. דיור מוגן מתאים למבוגרים שיכולים לנהל אורח חיים עצמאי משלהם ורוצים להיות בסביבת בני גילם. כמו כן, המתגוררים בדיור מוגן יקבלו סביבת מגורים נוחה וגם מוגנת והם ייהנו ממגוון שירותים כמו: שמירה של 24 שעות ביממה, שירותי מרפאה, שירותי אחות ורופא, פעילות חברתית הכוללת הרצאות וחוגים, חדר אוכל, מכבסה, שירותי ניקיון וכו'. לעומת מסגרת של דיור מוגן, יש את המסגרת של בית אבות. זה מספק מענה לקשישים שהינם בכל מיני דרגות תפקוד שונות. כלומר, עצמאים, תשושים, סעודיים, תשושי נפש וסיעודיים מורכבים. בבית אבות בניגוד לדיור מוגן, הדייר לא מתגורר לבד. הוא נמצא עם דייר נוסף או יותר. כמו כן, הטיפול כולל השגחה רפואה 24 שעות ביממה. כאן נחדד ונאמר שלפני שאתם מקבלים החלטה לעבור לבית אבות, מומלץ מאוד להתייעץ עם גורם מקצועי. זה יידע לאבחן את המצב של הקשיש ובהתאם ימליץ על בית אבות בבת ים או בכל מקום אחר בארץ שיהיה מתאים למצבו הרפואי של הקשיש.

מתי מומלץ לבני הגיל השלישי לשקול לצאת מהבית?

אין ספק שמדובר על תהליך מורכב שמעלה המון ספקות וגם מחשבות. על כן, יש לשקול יציאה מהבית, כאשר העצמאות של הקשיש פוחתת וגם כאשר הוא זקוק לעזרה. יש גם אופציות נוספות שיכולות להיות מצוינות עבור הקשיש, במידה ואינו רוצה לעבור לבית אבות או דיור מוגן ובמידה והוא רוצה להישאר בביתו. אופציות אלה כוללות העסקה של מטפלת ישראלית, מרכז יום, לחצן מוצקה, העסקה של עובד או עובדת זרה, ביקורים במועדון חברתי ועוד. כאן נבהיר ונאמר שאם האופציות הללו לא מתאימות, אז בהחלט מומלץ לשקול את האופציות האחרות שהוזכרו לעיל. כלומר אופציות שהן פתרונות אבל מתקיימות מחוץ לבית.

מהם היתרונות והחסרונות של מעבר לדיור מוגן?

כאשר הקשיש עובר לדיור מוגן, הרי שזה מספק לו מענה לכל צרכיו. המענה יהיה בכל תחומי החיים, כלומר בתחום החברתי, התעסקותי וכו'. יתרונות נוספים הם השגחה רפואית, היכולת להיעזר בצוות מקצועי, היכולת להנות ממסגרת חברתית וגם משפחתית. לצד היתרונות שהוזכרו לעיל, יש גם חסרון אחד משמעותי והוא ניתוק מתחושת הפרטיות שהייתה לקשיש בביתו.

אילו שיקולים מומלץ לקחת בחשבון?

חשוב לבחון היטב את כל הצרכים וגם האלטרנטיבות המתאימות וזאת בהתאם למצבו התפקודי של הקשיש:
-יש לבדוק מהי היכולת הכלכלית שלו
-יש לבדוק את האופי של המקום
-יש להגדיר ציפיות לגבי המסגרת החדשה שנבחרה
לאחר מכן, יש גם לערוך סיור במסגרות המגורים שנמצאו רלוונטיות. מומלץ גם לבדוק לגבי מקורות מימון וכמו כן מקורות סיוע. יש לבדוק מהן הזכויות המגיעות ממוסדות כמו, ביטוח לאומי, משרד הבריאות ומשרד הרווחה.

מהן אפשרויות המימון?

כאשר מדובר על דיור מוגן, העלות משולמת באופן פרטי. כאשר מדובר על אשפוז סיעודי, אפשר לפנות למשרד הבריאות ולהגיש בקשה לסיוע בטיפול. כמו כן, גם בן או בת הזוג והילדים, יהיו חייבים להשתתף בהוצאות האשפוז. אגב, אם יש פוליסות ביטוח פרטיות, מומלץ להפעיל אותן שכן הן עוזרות במימון האשפוז.

מאמרים נוספים בתחום:

קצבת זקנה – המדריך המלא

קצבת אזרח ותיק, שמכונה גם קצבת זקנה, מאפשרת לקבל סכום כסף מסוים מדי חודש ולצידו תוספות שנקבעות לפי פרמטרים אובייקטיביים. במאמר הבא נסביר איך מקבלים

קרא עוד »

מהו חוק דיור מוגן

המטרה של חוק הדיור המוגן היא להגדיר מהו בכלל דיור מוגן, מי רשאי להפעיל אותו ומה תחומי האחריות והפיקוח של משרד הרווחה. במאמר הבא ניכנס

קרא עוד »

אנו זמינים בכל זמן לשאלות שלכם [email protected]

אנו ארגון "דורות" מאמינים במתן שירותים לקהילת גיל הזהב.

דילוג לתוכן