איך ניתן לשפר את הזיכרון בגיל השלישי?

Can,You,Remember,When,We,Were,Younger?

פגיעה בזיכרון היא תופעה שכיחה מאוד בגיל השלישי, אך החדשות הטובות הן שיש מה לעשות על מנת למנוע אותה ואפילו דרכים לצמצם את התהליך שכבר החל. במאמר הבא נציג את הפתרונות הקיימים ונסביר עם מי אפשר להתייעץ בכל מקרה של דילמה או התלבטות

פגיעה בזיכרון נגרמת עם השנים בגלל אובדן של תאי מוח. כמו כן, הפגיעה עלולה להתרחש על רקע אלצהיימר או דמנציה וכתופעת לוואי של מחלות אחרות. בכל אחד מהמקרים האלה, המשמעות של פגיעה בזיכרון היא כמובן פגיעה באיכות החיים. במקרים קיצוניים שאינם מטופלים מהר או נכון, הפגיעה בזיכרון אף עלולה לגרום לנשירה מעבודה, למניעת מפגשים חברתיים ולתחושת מבוכה או פגיעה בדימוי העצמי.
החדשות הטובות הן שיש מה לעשות מראש על מנת למנוע או לפחות לצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה בזיכרון, גם בגיל השלישי. ראשית, כדאי להפחית חשיפה לגורמי סיכון ובהם עישון, אלכוהול, היעדר פעילות גופנית וכן הלאה. מנגד, חשוב כן לאמץ הרגלים שמשפרים את הזיכרון ואף לשלב אותם בשגרת היום יום.

מה עושים אם הפגיעה בזיכרון כבר החלה?

קיימים הרגלים שונים שאותם ניתן לאמץ פחות או יותר בכל גיל, על מנת לשפר את הזיכרון גם בגיל השלישי ועל רקע פגיעה קיימת. קודם כל, כדאי לנסות עד כמה שאפשר להפחית תחושות של סטרס או חרדה. לאחר מכן, יש להקפיד על ביצוע פעילות גופנית סדירה ואף לערוך אותה על פי סרגל מאמצים סדור.

במישור מקביל, הדרך לשפר את הזיכרון בגיל השלישי היא להציב אתגרים מנטאליים באופן קבוע. אתגרים כאלה ניתן להציב לבד או בליווי בני משפחה, אבל אפשר גם להגיע לפעילויות קבוצתיות שמבוצעות במתנ"סים, במרכזים לגיל השלישי וכן הלאה.

אי אפשר לדבר על שיפור בזיכרון בגיל השלישי בלי להזכיר את התזונה. כיום יש מחקרים שמעידים בבירור על קשר בין תזונה נכונה לבין שיפור כללי באיכות החיים, לרבות באיכות הזיכרון. אם מתייעצים מוקדם עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו, ניתן לנסות לשפר את הזיכרון על ידי הוספה לתפריט של מרכיבים מומלצים ובהם פירות יער שמכילים פוליפנולים ולפחות 3-4 צבעים שונים של פירות וירקות מדי יום.

איך יודעים עם מי להתייעץ?

הפגיעה בזיכרון עלולה להחמיר אם מרגישים מבוכה ולא רוצים להתייעץ עם בעלי מקצוע חיצוניים. זו טעות שכיחה שחוזרת על עצמה בכל רחבי העולם, אך היא לא מחויבת המציאות. במקום זה, מה שכדאי לעשות זה לערב את בעלי המקצוע הרלוונטיים שאליהם ניתן להגיע דרך הפניה של רופא משפחה.

לסיכום, התייעצות עם רופא משפחה או בעלי מקצוע שמתמחים בגיל השלישי מעניקה תשתית מתאימה להתמודדות עם פגיעה בזיכרון. לאחר מכן, נדרשים אחריות אישית ושינויים בהרגלים.

מאמרים נוספים בתחום:

אנו זמינים בכל זמן לשאלות שלכם [email protected]

אנו ארגון "דורות" מאמינים במתן שירותים לקהילת גיל הזהב.

דילוג לתוכן