מהו חוק דיור מוגן

המטרה של חוק הדיור המוגן היא להגדיר מהו בכלל דיור מוגן, מי רשאי להפעיל אותו ומה תחומי האחריות והפיקוח של משרד הרווחה. במאמר הבא ניכנס אל עובי הקורה על מנת להבין את מאפייני החוק ואת ההשלכות שלו על הציבור

חוק הדיור המוגן נחקק בשנת 2012 תוך דגש על ניסיון לשמור על זכויות דיירי הדיור המוגן. בשביל לעשות את זה, חוק הדיור המוגן נוגע בשורה ארוכה של נושאים ובעיקר מסדיר בחקיקה את הפעילות של בתי הדיור המוגן המפוזרים ברחבי הארץ. מבחינה פרקטית, חוק הדיור המוגן אף מגדיר קודי התנהלות ברורים שמשפיעים על גברים או נשים שרוצים לעבור לדיור מוגן ועל בני המשפחות שלהם.

חוק הדיור המוגן הוצע על ידי משרד העבודה והרווחה ולכן זהו גם הגוף הרשמי שאחראי על אכיפתו. באופן כללי, מטרת החוק היא להגדיר מהו דיור מוגן ולקבוע באיזה תנאים ניתן להפעיל אותו. בין היתר, חוק הדיור המוגן נחקק על רקע חוסר וודאות לגבי רשימת בתי הדיור המוגן והמחלקות שפועלים בהם במקומות שונים ברחבי הארץ.

 

איך משפיע חוק הדיור המוגן על הדיירים?

חוק הדיור המוגן קובע שבית דיור מוגן הוא רק מקבץ דירות שמיועד למגורי דיירים מעל גיל 60 ובני זוגם, שבנוי על בסיס מבנה אחד או בכמה מבנים סמוכים. כמו כן, חוק הדיור המוגן קובע שבית דיור מוגן הוא מבנה שעומד בתנאים אבל גם מציע לדיירים שירותים שונים לצד שירותי אחזקה, ניקיון או שמירה – בתמורה לתשלום.

חוק הדיור המוגן אף נכנס אל עובי הקורה על מנת להגדיר מהם חדרים של מבנים רלוונטיים ומה צריך להיות הגודל שלהם. כך לדוגמא נקבע בחוק שדירה בבית דיור מוגן צריכה להיות חדר, או מערכת חדרים, שמשמשים יחידה שלמה ונפרדת ושניתן לנהל בהם משק בית עצמאי.

 

איזו אכיפה יש על חוק הדיור המוגן?

חוק הדיור המוגן מאפשר רק לבעלי רישיון להפעיל בתי דיור מוגן. בשביל לקבל את הרישיון, יש לפנות אל הנציגים הרלוונטיים במשרד העבודה והרווחה. לאחר מכן, צריך להגיש מסמכים שונים ולהוכיח את היכולת להפעיל בתי דיור מוגן על פי מאפייני החוק והתנאים שקבועים בו.

האכיפה בגין חוק הדיור המוגן היא מטעם משרד העבודה והרווחה, כאשר השאיפה היא להגן על האינטרס הציבורי. כך לדוגמא נחקק חוק הדיור המוגן על מנת למנוע מצבים שעשויים לסכן את הדיירים. כאן, הדוגמא הכי טובה היא שחובה לבדוק את המרשם הפלילי של בעלי דיור מוגן ואף את הרקע של ההנהלה ואנשי הצוות שבאים במגע ישיר ומתמשך עם הדיירים.

לסיכום, חוק הדיור המוגן מציב סטנדרטים חדשים עבור מי שרוצים להפעיל מקומות מן הסוג הזה. מטבע הדברים, הוא משפיע ישירות על הדיירים ועל בני משפחותיהם.

מאמרים נוספים בתחום:

אנו זמינים בכל זמן לשאלות שלכם [email protected]

אנו ארגון "דורות" מאמינים במתן שירותים לקהילת גיל הזהב.

דילוג לתוכן