צוואה וירושה – מהם המסמכים שכדאי להכין?

View,Of,Senior,People,Holding,Hands,And,Dancing,National,Dance

היכרות עם הצורות השונות לעריכת צוואה מאפשרת לכל אחד ואחת מאיתנו לדאוג שהעיזבון שלנו יחולק על פי רצוננו גם בעתיד. בנוסף, חשוב להכיר את המסמכים שכדאי להכין אם רוצים להשיג צוו קיום ירושה באופן מהיר, יעיל וחוקי

הנושא של צוואות וירושות רגיש כי הוא עוסק בנושאים פחות נעימים של החיים בתוך המשפחה. מצד אחד, כל אחד ואחת מאיתנו רוצים לדאוג שהעיזבון שלנו יחולק באופן שעולה בקנה אחד עם תפיסת העולם ועם הרצון האישי.

מצד שני, יש הבדלים בין סוגים שונים של צוואות ולא בהכרח ברור איזו מהן הכי מתאימה לנו. יתרה על כך, צריך להביא בחשבון את התקנות הקבועות בחוק לגבי מה שצריך או רצוי לעשות על מנת להשיג צו ירושה.

הבדלים בין סוגי צוואות

המסמכים שכדאי להכין בשביל לערוך צוואה חוקית תלויים בסוג הצוואה שאותה רוצים להשאיר ליקירינו. מבחינת החוק בישראל לדוגמא, כאשר אדם רוצה לצוות מה ייעשה ברכוש שלו לאחר מותו, הוא יכול לבחור אחת מהאפשרויות הבאות: צוואה בעדים, צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות, צוואה בעל פה או צוואה הדדית.

מטבע הדברים, לכל צוואה מאפיינים אחרים וכך מסמכים שונים שאמורים לתמוך בה. צוואה בפני עדים למשל מחייבת את החתימה שלהם, בעוד צוואה בכתב יד יכולה להתבצע רק אחרי אישור של נוטריון. במידה דומה, ניתן להשיג אישור בפני רשות או להעביר צוואה בעל פה רק אם עומדים בקריטריונים מסוימים.

המאפיין הדומה לכל המסמכים שאותם מציגים על מנת לערוך צוואה חוקית קשור לאופן שבו מבססים אותה. לא משנה איזה צוואה משאירים, החוק בוחן את המסמכים הקיימים שתומכים בטענה שלפיה היא ניתנה מרצונו הטוב והחופשי של המוריש, בלי שיופעלו עליו לחצים חיצוניים כאלה ואחרים.

איך מקבלים צו קיום ירושה?

בקשה לצו ירושה מיועדת לחלוקה של העיזבון של אדם שמת. זה למעשה ההליך שאותו צריך לעבור על מנת להפוך בפועל את הצוואה לירושה, כאשר הדגש הוא על הגשת בקשה למסמכים שקובעים את אופן חלוקת הירושה בין היורשים החוקיים.

בקשה לצו קיום ירושה ניתן להגיש לרשם לענייני ירושה באופן ידני או מקוון. במידה וקיימת צוואה חוקית, העיזבון מחולק לפי ההוראות שמופיעות בה וניתן גם להמשיך להגשת בקשה לקבלת צו קיום צוואה. במידה ואין צוואה, מחלקים את העיזבון על פי סדר עדיפויות שקבוע בחוק.

בפועל, צו ירושה הוא צו משפטי מחייב שבעזרתו ניתן לחלק את העיזבון של המנוח גם אם הוא לא השאיר אחריו צוואה תקפה. אבל בשביל למנוע מצבים כאלה, כדאי לערב עורך דין שבקיא בדיני ירושות ולהתייעץ איתו יחסית מוקדם. כך מבססים כל צוואה ואף מקבלים על בני המשפחה שרוצים למלא את רצון הנפטר.

מאמרים נוספים בתחום:

אנו זמינים בכל זמן לשאלות שלכם [email protected]

אנו ארגון "דורות" מאמינים במתן שירותים לקהילת גיל הזהב.

דילוג לתוכן