קצבת זקנה – המדריך המלא

Senior,Couples,Looking,At,Map,On,Traveling,Journey

קצבת אזרח ותיק, שמכונה גם קצבת זקנה, מאפשרת לקבל סכום כסף מסוים מדי חודש ולצידו תוספות שנקבעות לפי פרמטרים אובייקטיביים. במאמר הבא נסביר איך מקבלים קצבה מן הסוג הזה, מה היא כוללת ועם מי אפשר להתייעץ

קצבת זקנה משולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי לכל תושב ישראל שעונה על תנאי הזכאות. כיום מכונה הקצבה הזו "קצבת אזרח ותיק", אך התנאים שלה לא השתנו והמטרה העיקרית שלה היא עדיין להבטיח לתושבי ישראל הכנסה חודשית קבועה לעת זקנה. מטבע הדברים, כדי לקבל קצבת זקנה צריך לעמוד בקריטריונים ותנאים מסוימים.

מלבד קבלת סכום כסף מסוים לאור המאפיינים השונים והמיוחדים של קצבת זקנה, צריך להביא בחשבון גם את התוספות. חלק מתושבי ישראל והמבוטחים בביטוח לאומי יכולים לקבל גם קצבת זקנה וגם תוספות. בין היתר, ניתן לראות את זה למשל בהבדל בין קצבת זקנה בסיסית, תוספת עבור בני זוג וילדים, תוספת ותק, תוספת השלמת הכנסה, קצבת זקנה לנכים, קצבת זקנה לתושבים חוזרים ועוד.

איך מקבלים קצבת זקנה?

היכרות עם השלבים השונים שאותם צריך לעבור יכולה להגדיל את הסיכוי לקבל קצבת זקנה כחוק. לאחר מכן, אפשר גם לנצל את המאפיינים והזכויות בחוק על מנת לדרוש תוספות. בכל אחד מהמקרים האלה, הדבר החשוב ביותר הוא להתנהל מול המוסד לביטוח לאומי בצורה מסודרת ולנמק כל בקשה בכמה שיותר מסמכים רלוונטיים.

טופס קצבת זקנה נשלח לכל מבוטח כחודש לפני הגעתו לגיל הפרישה, לפי הכתובת שמופיעה במשרד הפנים. בטופס כבר מופיעים הפרטים האישיים, בעוד לנשים מצרפים דף שמפרט את תקופות הביטוח שהן הספיקו לצבור. לאחר מכן, ממלאים את הטופס ושולחים אותו בדואר. לחילופין, קיימת גם אפשרות של מילוי טופס קצבת זקנה אונליין ובצורה מקוונת.

הגשת תביעה עבור קצבת זקנה ניתן להגיש כחודש לפני ההגעה לגיל המזכה. במידה ולא עומדים במבחן ההכנסות לאחר שמגיעים לגיל הפרישה, בוחנים את גיל הזכאות המוחלטת שעומד נכון להיום על 70. כך או כך, חשוב גם להתייעץ עם בעלי מקצוע על מנת להבין את המשמעות.

מי יכול לסייע עם השלמת התהליך של קצבת זקנה?

צירוף של כל המסמכים הרלוונטיים יכול לקצר את התהליך של קבלת קצבת זקנה. בשביל לוודא שכל המסמכים אכן מצורפים ושהם מולאו כהלכה, אפשר להתייעץ עם עורך דין שמכיר את דיני הביטוח הלאומי בכלל ואת זכויות הקשישים והמבוגרים בפרט. במקביל, ניתן לבקש מעורך הדין לקחת אחריות על הטיפול בבקשה גם מבחינת לוח הזמנים.

חשוב לדעת שאם מגישים תביעת קצבת זקנה לאחר הגעה לגיל המזכה, ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי. בנוסף, ניתן לערער על כל החלטה ואף לבקש סיוע משפטי בחינם בהליך הערעור – במידה ופונים לוועדת התביעות תוך 6 חודשים.

מאמרים נוספים בתחום:

אנו זמינים בכל זמן לשאלות שלכם [email protected]

אנו ארגון "דורות" מאמינים במתן שירותים לקהילת גיל הזהב.

דילוג לתוכן